پیشنهاد سردبیر

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که از مسیر بریکس میان کشورهای درگیر به نوعی میانجی‌گری کند و با اقداماتی که مبتنی‌ بر منافع طرفین است، خشونت‌ها و درگیری‌ها را به پایان برساند.

عزیزی: ایران آماده میانجی‌گری میان روسیه و اوکراین است

ابراهیم عزیزی، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره پیشنهاد ایران برای طرح صلح روسیه و اوکراین تاکید کرد: اساساً ما معتقدیم مسائل میان اوکراین و روسیه می‌تواند با یک نگاه تازه و از مسیر مذاکره حل و فصل شود؛ بدون شک هر اقدامی که از این مسیر به نتیجه برسد، کم‌هزینه‌تر است و می‌تواند زمینه درگیری‌ها را به حداقل برساند.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران از هر اقدامی برای کاهش تنش‌های فی‌مابین میان اوکراین و روسیه و همچنین میان کشورهای منطقه استقبال می‌کند و همیشه نیز اصرار داشته که این کشورها از مسیر گفت‌وگو مشکلات خود را حل و فصل کنند، عنوان کرد: بریکس یک ظرفیت بسیار خوب برای کشورهای عضو است و قطعاً به عنوان یک قدرت خوب اقتصادی و امنیتی می‌تواند زمینه‌ساز صلح، آرامش و امنیت جمعی باشد؛ جمهوری اسلامی ایران این آمادگی را دارد که از مسیر بریکس میان کشورهای درگیر به نوعی میانجی‌گری کند و با اقداماتی که مبتنی‌بر منافع طرفین است، خشونت‌ها و درگیری‌ها را به پایان برساند.

عزیزی همچنین گفت: البته آنچه امروز شاهدیم جنگ افروزی آمریکایی‌هاست که اجازه نمی‌دهد کشورها در کنار هم بنشینند و نظام‌های سیاسی با هم گفت‌وگو کنند. حیات آمریکایی‌ها در گرو فروش سلاح و تجهیزات و تولید درآمد از این راه غیر قابل قبول است آنها خودشان جنگ افروزی می‌کنند و خودشان برپا کننده جنگ هستند و اجازه هم نمی‌دهند که کشورها با گفت‌وگو مسائل خود را حل کنند. به نظرم اگر آمریکایی‌ها این امکان را برای اوکراین فراهم کنند، اوکراینی‌ها می‌توانند با گفت‌وگو با روسیه مسائل‌شان را حل و فصل کنند.

 علی اکبر احمدیان دبیر شورای‌ عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران در نشست روز چهارشنبه کشورهای عضو بریکس با اعلام اینکه «جمهوری اسلامی ایران از هرگونه طرح صلح مورد توافق بین روسیه و اوکراین مانند ابتکار چین و برزیل حمایت می‌کند»، پیشنهاد کرد که بریکس گروهی را مأمور پیگیری دستیابی به این صلح کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.